Saturday 22 March 2014

“Cinema”

Prakruti B. Bhatt
Roll:no. 12
Paper: 15 - Mass Communication and Media Studies: An Introducation
Date: 12/03/2014
Guide: Dr. Dilip Barad
Submitted to - Dept. Of English

“Cinema”

Basic Introducation:-
Cinema has several meanings like a movie, film making, etc. But many people refer it as a movie theatre.

Impact of cinema :-
Now a days movies have a great impact on not only youth but also on children. Impact mainly depends on us, any movie will have bad and good and it is ourselves should able to distinguish between them. People watching too much of movies .People get very much attracted to the roles that involve interesting characters. They try to imitate such roles.

Positive Impact
The positive impact is-
Any kind of good behaviour of a character can affect the mind of a person and he/she can try to inculcate it in his/her life.Sometimes even sad movies help us to be thankful for what we have. It might make us feel lucky and leave a positive impression on our lives.If there is any kind of educational value or a great person’s life in the movie, people might try to do the same for a happy ending in their lives just like the movie.

Negative Impact
The negative impact is-
People try to copy stunts which the heroes of the movies do; thinking that they are brave which leads them to injure themselves. It can range from a minor bruise to a major fracture.Movies play an essential role in teaching a person; especially a child to accept ideas like a criminal attempted to murder, a victim attempted suicide, to hit a person in a cruel way or to do things using violent ways.Some children are fascinated by fiction movies which can affect their mind and they are not able to differentiate between real life and fiction life.Some horror movies can fear people and children a lot that they get scared of everything and never try to face it.Cinema effects health. Long movies can affect a person’s eyes. Watching a movie can make him very restless.


In detailed..........
Cinema has become the most influential art form of 20th century from its margingal beginnings. India holds eminent position in film making in the world. It produces highest number of films every year. Whatever may be the quality of the film, they continue to be the popular mass media. Earlier, cinema was a simple means of mechenical recording,preserving and reproducing moving visual images. With the development of film technology, the art of cinema developed a language of its own. Kumar says,that cinema is called “the seventh art”, and its language has developed over the past 70-80 years to a speciliased and sophisticated level, opinion differ, however on whether cinema is a ‘pure’ art form or a ‘bastard’ art.

‘Cinema’ and ‘films’ are used interchangeably but there is a difference between these two terms. Cinema has specific means to create imaginary time and space, and utilization of these means defines how cinematic a film is. Imaginary time can be created through movement by means of montage, camera movements and movement within the frame and through sound of human voice, music and noise. Space can be created through image with the help of size of shoots, camera angle , deapth of field, montage and through sound ‘off screene’. Films are made of stories dance, music, drama, photography, painting, architecture and many other things that we call cinema. Filems mean the particular movies that we see with all the elements they contain and cinema means the sum of the means made possible only by film technology which distinguish cinema. 

A SHORT HISTORY OF INDIAN CINEMA 
Following the screening of the lumiere moving pictures in london(1895) cinema became a sensation across europe and by july 1896 the lumiere films had been in show in bombay.The full-length motion picture in india was produced by Dadasaheb Phalke, a scholar on india’s languages and culture, who brough together element form Sanskrit epics to produce his Raja Harish Chandra(1913), a silent film in Marathi. The female roles in the film were played by male actors. During the early twentieth century cinema as a medium gained popularity across india’s population and its many economic section. Tickets were made affordable to the common man at a low price and for the financially capable additional comforts meant additional admission ticket price. Audiences thronged to cinema halls as this affordable medium of entertainment was available for as low as an anna (4 paisa) in Bombay. The content of indian commercial cinema was increasingly tailored to appeal to these masses. Young indian producers began to incorporate elements of india’s social life and culture in to cinema. Others brought with them ideas from across the world.This was also the time when global audiences and markets become aware of india’s film industry. As sound technology advanced the 1930 saw the rise of music in indian cinema with musicals such as indra sabha and Devi Devyani marking the beginning of song-and-dance in india’s films. Studios emerged across major cities such as Chennai. Kolkata, and Mumbai as film making become an established craft by 1935, exemplified by the success of Devdas, which had managed to enthrall audiences nationwide.The Indian Masala film-a slang used for commercial film with songs, dance, romance etc.- came up following the second world war. The partition of india fillowing its independence divided the nation’s assets and a number of studios went to the newly formed Pakistan. The strife of partition would become an enduring subject for film making during the decades that followed. After Indian independence the cinema of indian was inquired by the S.K.Patil commission. S.K.Patil, head of the commission, viewed cinema in india as a ‘combination of art, industry, and showmanship while noting its commercial value. Patil further recommended setting up of a film Finance corporation under the Ministry of Finance. This advice was later taken up in 1960 and the institution came into being to provide financial support to talented filmmakers throughout india. The Indian government has established a films Division by 1949 which eventually become one of the largest documentary film producers in the world with an annual production of over 200 short documentaries, each released in 18 language with 9000 print for permanent film theaters across the country. Commercial Hindi cinema further grew throughout the 1980 and the 1990. 

There have generally been six many major influences that have shaped the conventions of Indian popular cinema. 


  • The first influence was the ancient Indian epics of Mahabharata and Ramayana which have exerted a profound influence on the thought and imagination of Indian popular cinema, particularly in its narratives.
  • The second influence was the impact of ancient Sanskrit drama, with its highly stylized nature and emphasis on spectacle, where music, dance and gesture combined “to create a vibrant artistic unit with dance and mime being central to the dramatic experience.
  • The third influence was the traditional folk theatre of india, which became popular form around the 10th century with the decline of sanskrit theatre. These regional tradition include the yatra of Bengal, the Ramila of Uttar pradesh, and the Terukkuttu of Tamil Nadu.
  • The fourth influence was Parsi theatre, which “blended realism and fantacy, music and dance, narrative and spectacle, earthy dialogue and ingenuity of stage presentation, integrating them into dramatic discourse of melodrama.
  • The fifth influence was Hollywood, where musicals were popular form the 1920 to the 1950, though indian filmmakers departed from their Hollywood counterparts in several ways.
  • The final influence was Western musical telivision, particularly MTV, which has had an increasing influence since the 1990, as can be seen in the pace, camera angles, dance sequences and music of recent Indian films. An early example of this approach was in Mani Ratnam’s Bombay(1995). 

Types of Cinema:

Hindi Cinema:- 
The Hindi language film industry of Mumbai- also known as Bollywood- is the largest and most popular branch of indian cinema. Hindi cinema initially explored issues of caste and culture in films such as Achhut Kanya(1936) and Sujata(1959). International visibility came to the industry with Raj Kapoor’s Awara. Hindi cinema grew during the 1990 with the release of as many as 215 films. With Dilwale Dulhania Le Jayenge, Hindi cinema registered its commercial presence in the Western world. In 1995 the Indian economy began showing sustainable annual growth, and Hindi cinema, as a commercial enterprise. The salary of lead stars increased greatly. Many actors signed contracts for simultaneous work in 3-4 films. Institutions such as the industrial development Bank of India also came forward to finance Hindi films. A number of magazines such as Filmfare, Stardust, cineblits, etc..., became popular.


Gujarati Cinema:-
The film industry of Gujarat started its journey in 1932. Since then Gujarati films immensely contributed to Indian cinema. Gujarati cinema has gained popularity among the regional film industry in India. Gujarati cinema is always based on scripts from mythology to history and social to political. Since its origin Gujarati cinema has experimented with stories and issues from the Indian Society. The scripts and stories delt in the Gujarati films are intrinsically humane. The include relationship- and family-oriented subjects with human aspirations and deal with Indian family culture. Thus, there can be no turning away from the essential humanity of these Gujarati cinema. The first Gujarati movie, Narasinh Mehta, was released in the year 1932 and was directed by Nanubhai Vakil.

Bhojpuri cinema:-
Bhojpuri language films predominantly cater to people who live in the regions of western Bihar and eastern Uttar Pradesh. These films also have a large audience in the cities of Delhi and Mumbai due to migration to these metros from the Bhojpuri speaking region. Besides India, there is a large market for these films in other Bhojpuri speaking countries of the west Indies, Oceania, and South America. Bhojpuri language film’s history begins in 1962. Although a smaller industry compared to other Indian film industries, the extremely rapid success of their films has led to dramatic increases in Bhojpuri cinema’s visibility, and the industry now supports an awards show and a trade magazine Bhojpuri City.

Bengali cinema:-
The Bangali language cinematic tradition has had reputable filmmakers such as Satyajit Ray, Ritwik Ghatak and Mrinal Sen among its most acclaimed. Recent Bengali films that have captured national attention include Rituparno Ghosh's Choker Bali, starring Aishwarya Rai. Bangali filmmaking also includes Bangla science fiction films and films that focus on social issues. In 1993, the Bengali industry’s net output was 57 films. The history of cinema in Bengal dates back to the 1890, when the first “bioscopes” were shown in theatres in kolkata. The ‘parallel cinema movement began in the Bengali film industry in the 1950. A long history has been traversed since then, with stalwarts such as Satyajit Ray, Mrinal Sen, Ritwik Ghatak and others having earned international acclaim and securing their place in the history of film.

1 comment:

  1. Hi prakruti,
    Its very well assignment prepared by u.That inform me a lot thing about various types,
    history and all important things about 'cinema'

    ReplyDelete